Cieľ:
Podnietiť dievčatá a chlapcov, aby si uvedomili, aké
vlastnosti sa zvyčajne očakávajú od žien a aké od mužov,
resp. aké vlastnosti sa zvyčajne pripisujú ženám a aké mužom
a aké to má dôsledky pre mužov a pre ženy.
Čas: 40 minút
Veková skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
Postup:
Na tabuľu napíšeme vedľa seba: muži — ženy. Požiadame
dievčatá a chlapcov, aby uvádzali vlastnosti, ktoré sa
zvyknú tradične vnímať ako „typicky mužské“. Jednotlivé
charakteristiky zapisujeme na tabuľu do stĺpca. To isté urobíme
s „typicky ženskými“ charakteristikami. Keď nazbierame
dosť vlastností na diskusiu, prejdeme ich spolu s deťmi
a všímame si rozdiely či podobnosti medzi oboma stĺpcami.
Potom rozdelíme dievčatá a chlapcov na 4 skupiny. Prvá bude
uvažovať o tom, aké výhody či možnosti poskytujú „mužské“
vlastnosti mužom, druhá skupina bude zvažovať nevýhody
a obmedzenia, ktoré tieto vlastnosti mužom prinášajú.
Tretia a štvrtá skupina bude podobným spôsobom pracovať
s „ženskými“ vlastnosťami. Po 10 — 15 minútach si skupiny
navzájom prezentujú svoje zistenia.
Diskusia:
Koľko a akých výhod sme pripísali mužom a koľko
a akých výhod sme pripísali ženám? Sú medzi týmito výhodami nejaké
rozdiely? Koľko a aký druh obmedzení vyplýva z tradičného
stereotypu mužskej roly pre mužov? Koľko a aký druh obmedzení
vyplýva z tradičného stereotypu ženskej roly pre ženy? Ktoré z obmedzení
mužov a žien by dievčatá a chlapci najradšej odstránili?
Ako by sa to dalo dosiahnuť?
Ak sa vyskytne rovnaká vlastnosť u mužov aj u žien (napr. pracovitosť), môžeme deti požiadať, aby upresnili, čo si predstavujú pod „pracovitosťou“ u muža a čo u ženy, prípadne poukážeme na to, ako okolie vníma prácu muža a prácu ženy.