Cieľ:
Ukázať deťom, že „typicky ženské“ a „typicky mužské“
správanie nie je dané „od prírody“, nie je dopredu dané,
ale je mužom a ženám odmalička vštepované.
Čas: 45 minút
Veková skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
Postup:
Budeme vymýšľať darček (oblečenie, hračky, knihy)
pre bábätká a deti. Dievčatá a chlapcov rozdelíme do skupín
a jednotlivým skupinám dáme tento námet:
Chystáte sa na návštevu k príbuzným alebo známym, ktorí majú
malé dieťa. Je to celkom maličké bábätko a vy ste ho ešte nevideli.
Viete len, že je to dievčatko a volá sa Marienka. Čo by ste
mu mohli darovať? Oblečenie? Aké? Hračku? Akú? Knižku?
Akú?
(Iná skupina bude „vedieť“, že je to chlapček a volá sa Janko. Ďalšia skupina bude „vedieť“, že Marienka alebo Janko chodí do piatej triedy ZŠ.)
Potom skupiny referujú o tom, aké darčeky vymysleli pre „svoje“ dieťa. Môžu ich napísať (nakresliť) na tabuľu.
Diskusia:
Urobíme „inventúru“ darčekov a jednotlivé skupiny
vysvetlia, prečo sa rozhodli práve pre ten–ktorý darček.
Prečo považujeme práve tento darček za vhodný pre Marienku
a tamten pre Janka? Kúpili by sme rovnaké darčeky dvojčatám
Jankovi a Marienke? „Netradičné“ nápady využijeme ako invenčné
narúšanie stereotypov. Ak by sa vyskytli nebezpečné
alebo inak neprimerané „darčeky“, môžeme do diskusie
vniesť aj otázku zodpovednosti.